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心のこもった台詞(せりふ)

Lines from the Heart

i rollerna tre

監督・脚本:クリスティーナ・ウールフソン
撮影:リサ・ハーグストランド
編集:クリスティーナ・ウールフソン、ステファン・スンドレーフ
音楽:ユーハン・サクリソン
録音:ヴィレ・ペーテルソン=ベリエル
製作:クリスティーナ・ウールフソン
製作会社・提供:COフィルム
スウェーデン/1996/スウェーデン語/カラー
35mm(1:1.66)/75分


Director, Script : Christina Olofson
Photography : Lisa Hagstrand
Editing : Christina Olofson, Stefan Sundl喃
Music : Johan Zachrisson
Sound : Wille Peterson-Berger
Producer : Christina Olofson
Production Company, Source : CO. Film AB
Tobaksspinnargatan. 7, S-117 36 Stockholm, SWEDEN
Phone: 46-8-658-44-46 / Fax: 46-8-84-43-49
SWEDEN / 1996 / Swedish / color
35mm (1:1.66) / 75 min

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クリスティーナ・ウールフソン
Christina Olofson

1948年中部スウェーデンの小都市クリスティネハムに生まれる。1977-78年『 The Tent - Who Owns the World 』でドキュメンタリー映画、翌年『 Long Live the General Strike 』で劇映画製作に進出(ゴラン・デュ・レースと共同監督)。1985年以降は単独でドキュメンタリー『A Woman is a Risky Bet - Six Orchestra Conductors 』(1985-87)、劇映画『 Honey Wolves 』(1989-90)などを手掛けるとともに、ヨーロッパ映画監督連盟(FERA)やスウェーデン映画監督協会などのメンバーとして、映画・文化政策の立場から活発に活動、シンポジウムの企画なども多数。この2年間は北欧映画監督協会の会長を務める。

Born in the small central Swedish town of Kristinehamn in 1948. In 1977 - 78 directed the documentary film The Tent Who Owns the World. Co-directed the fiction film Long Live the General Strike the following year with Goran du Rees. Has worked independently since 1985, directing the documentary A Woman is a Risky Bet - Six Orchestra Conductors (1985 - 87), and the fiction film Honey Wolves (1989 - 90). As a member of the Federation of European Film Directors (FERA) and the Swedish Association of Directors, Olofson is actively involved in formulating cultural and film policy and in organizing many symposiums. For the past 2 years she has been president of the Society of Nordic Film Directors.

(29k)


スウェーデンを代表する女優ビビ・アンデショーン、ハリエット・アンデショーン、グンネル・リンドブロムが、1994年にこの世を去ったマイ・ゼッタリングの南フランスの家に集まった。ゼッタリングは、スウェーデンの舞台女優から、イングマル・ベルイマンの脚本による『もだえ』(1944)で映画に進み、本国のみならずイギリス、アメリカ映画で活躍。1964年に『歓喜のたわむれ』で監督に転身した先駆的存在だった。ベルイマンの舞台、映画のヒロインとして知られている3人は、ゼッタリングの1968年監督作『The Girls』で共演していた。ひさかたぶりの再会を果たした3人は、過去をふりかえりながら、仕事や人生を語る。もはや老いの年齢を迎えながらユーモアと知性、寛容さによって輝き続ける彼女たち。10年前にゼッタリングとともに、ベルイマン作品の女優たちを扱った映画を企画していたクリスティーナ・ウールフソンは、ここにゼッタリングのアイデアを映像に焼き付けることで彼女を賛えている。
(稲田隆紀)
At the home of Mai Zetterling, in the south of France. Christina Olofson brings together three of Sweden's most acclaimed actresses: Bibi Andersson, Harriet Andersson, and Gunnel Lindblom. Zetterling, who passed away in 1994, began her acting career on the Swedish stage moving into cinema with Hets (1944), scripted by Ingmar Bergman. She was a successful actress not only in Sweden, but also in England and America, as well as a pioneering spirit in the Swedish film world, directing her first feature Loving Couples in 1964. These three actresses who became well known as Ingmar Bergman's heroines haven't starred together in a film since Zetterling's 1968 The Girls. At this new meeting they recount their lives and their work experiences, shining with the versatility, wisdom and humor only gained with the passing of years. It was ten years ago that Christina Olofson and Mai Zetterling conceived of a film to be based around these three actresses, and today Christina Olofson has rendered Zetterling's idea into a moving celluloid tribute.
- Inada Takaki

監督のことば

監督はいつも、語るに値するひとつの良い物語を探している。ビビ、ハリエット、グンネルのお陰で私は3つもの物語を得た―それに叡智と寛大さ、そしてユーモアにあふれた楽しい旅をもである。人間は、ただ良い物語よりもはるかに豊かなものなのだ!

10年前、マイ・ゼッタリングが一緒に作る映画の企画のことで私に連絡をくれた―マイと、イングマル・ベルイマン監督の映画や演劇に出演してきた女優との出会いについての映画だ。が、この映画は実現しなかった。

1994年の早春にマイ・ゼッタリングが亡くなり、私は映画監督であり女優であったその慧眼の人生について、ごくわずかしか書かれていないことに気づいた。彼女の映画のアイディアが私の中によみがえってきた。ビビ・アンデショーン、ハリエット・アンデショーン、グンネル・リンドブロムの才能を結び付けた映画は、マイ・ゼッタリングの『The Girls』(1968)だけであり、私にはこの3人を再び会わせて、その仕事と人生について語ってもらうというのが、いいアイディアに思えたのだ。この映画がマイの南フランスの家で撮影されるべきことは、私には自明に思えた。―この時そうすることに実際上なんの理由もなかったにもかかわらず、である。

出資者側のポジティブで良心的な力にお礼を、そしてグンネル、ビビ、それにハリエットにお礼を。リサ、ヴィレ、マリアンヌとベンクトにお礼を―そのお陰でいまこの『心のこもった台詞』という映画がある。マイに霊感を受けた映画、そして願わくば、未来への信頼と希望に満ちた映画であることを。それではあなた方、観客のみなさんにこの映画を委ねます…。

Director's Statement

A director is always looking for a good story to tell. With Bibi, Harriet and Gunnel I got three--and a pleasurable journey full of wisdom, generosity and humour. A human being is so much more than just a good story!

Ten years ago Mai Zetterling contacted me about a plan for a film together--a film about a meeting between Mai and actresses who had worked with Ingmar Bergman in film and theatre. This film never got made.

When Mai Zetterling died in early spring 1994, I found there had been too little written about her and her life as a visionary filmmaker and actress. Her idea for a film came back to me. The only film combining the talents of Bibi Andersson, Harriet Andersson and Gunnel Lindblom was Mai's The Girls ( " Flickorna " (1968) and it seemed a good idea to let these three meet again and talk about their work and lives. It was obvious to me that this film should be made in Mai's house in the south of France, even if I at the time had no real reason for this.

Thanks to positive and good forces for the financing; thanks to Gunnel, Bibi and Harriet; thanks to Lisa, Wille, Marianne and Bengt, there is now the film Lines from the Heart. A film inspired by Mai, and hopefully a film filled with confidence and hope for the future. I now leave it to you, the audience . . .



 




Yamagata International Documentary Film Festival Organizing Committee