International Competition Publications / index / International Competition

ロンドンスケッチ

London Brief

監督・撮影・編集・録音:ジョン・ジョスト
音楽:アーリング・ウォルド
製作・提供:ジョン・ジョスト
アメリカ/1997/英語/カラー/35mm/105分


Director,Photography,Editing, Sound : Jon Jost
Music : Erling Wold
Producer, Source : Jon Jost
11 rue de l'Orillon, 75011 Paris FRANCE
Phone & Fax:33-1-4357-5693
U.S.A. / 1997 / English / Color / 35mm / 105 min

(3371bytes)
ジョン・ジョスト
Jon Jost

1943年シカゴ生まれ。軍人の父に連れられて米国各地の他、日本、イタリア、ドイツで育つ。1963年大学中退と前後して16mm映画の製作を始める。兵役拒否で2年間服役、釈放と同時に政治運動にも関わり、左翼学生・運動家による自主的ドキュメンタリー映画運動“Newsreel”の創設メンバーに。1973年『Speaking Directly』で長編に進出、『Angel City』(1977)、『Rembrandt Laughing』(1988)などを発表。本映画祭では1989に『プレーントーク&コモンセンス』(1987)がコンペティション部門出品。1991年にはニューヨーク近代美術館で全作品回顧上映『John Jost: American Independent』を開催、その後各地を巡回。

Born in Chicago in 1943 to a military family, Jon Jost grew up across the United States, in Japan, Italy and Germany. Quit college in 1963 and began making 16mm films. He was imprisoned for 2 years for draft resistance. Upon his release he became involved in political activities and with other leftist student activists helped found the independent documentary film movement, Newsreel. He has directed a wide range of works including: Speaking Directly (1973), Angel City (1977), and Rembrandt Laughing (1988). At YIDFF 89 Plain Talk & Common Sense (1987) was selected for the competition section. In 1991 The Museum of Modern Art in New York held a touring retrospective of all of his work " Jon Jost: American Independent. "

(14k)


近年のビデオ技術の飛躍的な進歩、とりわけそのデジタル化は、好むと好まざるに関わらず、現代の映像表現を急激に揺さぶっている。世界のあらゆる価値観を揺さぶった60年代に登場して以来30年余り、ジョン・ジョストは常に我々が映像を通して世界を見るという制度を揺さぶり、くつがえし、新しいヴィジョンに挑戦してきた。そして彼は今、デジタル・ビデオ・カメラを手に、その切り開く新しい表現の可能性を…楽しんでいる!

『ロンドン・スケッチ』はその題名通りロンドンのスケッチ、この都市にほんの短期間滞在した旅人の短評に過ぎない。機材にしても生フィルムのカメラよりずっと手軽で、長期取材、定点観測、あるいは故郷の街へのこだわりといった既存のドキュメンタリーのクリシェからまったく自由なこのジョストの新しい局面は、故意に軽薄だ。だがその軽薄さの果てしなく持続する時間、たとえば、地下鉄の車窓の反映を延々と凝視するデジタルの映像には、既存の“映画”に囚われたカメラが捉えたことのない“今”が映っている。
(水原文人)

Whether one likes it or not, the rapid evolution of video technology in the last few years, especially its digitalization is shaking up the cinematic expressions of our time. A prominent filmmaker since the 60s when practically all the values of the existing world were shaken up, Jon Jost has, for the last 30 years, taken the challenge of shaking up and subverting existing rules and conventions in the way we see the world through images, creating a new vision. Now he holds in his hands a DV (digital video) camera, experiment-ing in the new possibilities this new medium offers. . . and having fun!

London Brief is, as its title literally says, a brief note on the city made by a passenger during a brief stay. The equipment itself being far lighter, and its operation easier than film-cameras, this work has no pretension of being a result of extensive research and long-term observation. Neither is it an homage to one's hometown. In brief, escaping all the pre-existing clich?s surrounding documentary of a city, this new phase of Jost's career is deliberately brief, light and frivolous. However, within the seemingly never-ending duration of this frivolity, for instance when the DV just stares at a reflection on the window of a tube train for what seems to be a couple of dozen minutes, we witness something that the conventional " cinema " camera has never filmed: the capturing of " the present. "
- Mizuhara Fumito


監督のことば

『ロンドンスケッチ』は、まあ、正確に言えば―短い、一種のスケッチ、ロンドンにちょっと滞在したときのメモ、まったく偶然にできあがったものだ。私にはどんな映画だろうと作ろうという気などなく、むしろ新しいデジタル・ビデオ・カメラの可能性を試して、楽しみながら、別のいくつかのプロジェクトのために手にしておきたかった映像を集めていた。この作品の中核は、1997年の1月に別の用件でロンドンに滞在した際に、3日にも満たない期間、カジュアルに、ほとんど行き当たりばったりに撮影した―いったん家に戻ってこの映像素材を眼にして見て、そこに生き生きと、躍動している現在進行形のロンドン、新しい千年紀に近づきつつあるその姿が、写っているかもしれないということが、明らかになってきたのである。一度ひとつの編集をやってみた私は、足りない部分を埋める素材を集めにさらに一週間ロンドンに行った。すべては、まあ言ってみれば、遊びでやったことだ。その結果はもしかしたら、ただ題材だけでなく美学的にも(MTVっぽいという批判が出るかも、と心配ではあるが)、やはり場所―町や都市の肖像だった私のごく初期の映画に通ずるところがあるのかもしれない―その一番最初が1964年のシカゴで作った『City』なのだが、美学的に近い感覚を、この『ロンドンスケッチ』と奇妙に分かち合っている。

Director's Statement

London Brief is, well, exactly that--a kind of sketchbook, notes of a short visit to London done quite by accident. I had no intention of making a film of any sort, rather I was having fun, experimenting with the new DV camera and its possibilities, as well as gathering certain types of imagery I wanted to have on hand for some other projects. The core of the film was shot in January 1997 in less than 3 days of mostly random, casual shooting while tending to other buisiness in London; once home it became clear on looking at the material that there was in there perhaps a lively, vivid and maybe instructive portrait-on-the-run of London approaching the millennium. Once I'd done an edit I went back to London another week to gather more material to fill it out. All for, well, basically, fun and pleasure. As it happens it can bit fitted in--not just in topic but also in aesthetics (I'm worried about accusations of MTVization--to some of even my earliest films which were also portraits of places, towns and cities, the earliest being the short City, done in Chicago in 1964, and oddly sharing a remarkable sense of aesthetic kinship with London Brief.



 




Yamagata International Documentary Film Festival Organizing Committee