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-- 審査員-- -- Juror--
ヴェルナー・シュレーター Werner Schroeter

(1928bytes)

1945年ドイツ生まれ。1964年からジャーナリストとなり、1967年に最初の短編映画『Argila Neurasia』を発表。 1969年に長編第一作『アイカ・カタパ』を発表し、マンハイム国際映画祭でジョセフ・フォン・スタンバーグ賞に輝いた。70年代初頭にはニュー・ジャーマン・シネマの旗手として注目を浴びるが、中でもオペラを強く意識した、大胆な様式性と、挑発的なデカダンスの強烈な作風は絶賛され、また恐れられてきた。1980年『パレルモあるいはヴォルフスブルク』でベルリン映画祭金熊賞を受賞。主な作品に『マリア・マリブランの死』(1971)、『舞台リハーサル』(1981)、『薔薇の王国』(1986)など。また大変なオペラ好きで、特にマリア・カラスの熱烈な崇拝者であり、演劇やオペラの演出家としても活躍している。新作『愛の破片』(1996)は、1996年ロカルノ映画祭でプレミア上映され、“ Special Leopard ”賞を受賞した。

Born in Germany in 1945. First worked as a journal-ist from 1964, then in 1967, directed his first short film Argila, Neurasia. His first feature film, Eika Katappa (1969) received the Josef von Sternberg Award at Mannheim Film Festival. In early 70s received world-wide acknowledgement as one of the crucial filmmaker of German New Wave. Among them, Schroeter's works are especially hailed (and feared) because of its highly-stylistic expressions strongly influenced by opera, and its overwhelming decadence. In 1980, his Palermo or Wolfsberg received the Golden Bear Award at Berlin International Film Festival. Among his film works are Maria Malibran (1971), The Dress Rehearsal (1981), The King of Roses (1986). A passionate of opera and especially Maria Callas, Schroeter's career is also quite prominent as a director of operas and plays since early 70s. His recent film Love's Debris was shown at Locarno Film Festival as premire and won the " Special Leopard " award.

審査員のことば

接吻とは何か?―ドキュメンタリーとは何か?

接吻がユダの接吻ということもありえる−ではこの接吻は憎しみの接吻かその逆、愛の行為か?接吻されるには何らかの、自分でも意識しない魅力がそれを惹き付けたのか―十字架にかけられながら愛され、破壊されると同時に崇められ、人目に晒されるように。

カメラは観察者になれるし、常に"覗き屋"の視点となることは必然だ。そして覗き屋は常に、自分の観察する"現実"に入り込もうと必死だ。残念ながらフィクションの映画のほうがたいていの場合、“現実世界”への覗き的まなざしよりもより生々しく、生命力がある。ではなぜ真実に近づくのに観察の手段を使い、詩と芸術の夢には入らないのか?それはただ道を歩いている他人を見るほうがよりドラマチックで、より人間の存在に近づくことだから。その観察の相手を欲望し、の夢にまで入り込むか、さもなくば彼の(平凡な)生の外に留まるか、さもなくばそこに入り込むか―アカの他人でいるか、愛人となるか、そのなかでは自分が誰でもない他者の現実、そこであなたは狂い、無関心であり、憎み、愛することができる!・…映画作家よ!

Juror's Statement

What is a kiss? - What is a documentary?

A kiss could be as well the kiss of Judas: but is this kiss a kiss of hate or the contrary, an act of love? To have got a kiss could be some sort of passive glamour--like being crucified and loved and destroyed and adored and observed at the same instant.

The camera can be the observer and it must always be the eye of the " voyeur. " And this voyeur is trying desperately to enter his observed " reality. " Unfortunately, cinematographic fiction seems in most of the cases more vivid, more alive than the voyeuristic glance at the "real world."ァ? So why pretend to be closer to truth employing observation and not entering into the dream of the poetic arts? Because to look at somebody walking in the street is more dramatic and more close to the existing human being, it enables you to desire the one you are observing, to enter into his dream, or to stay out of his (average) life or to enter into it: to be a stranger, a lover, a nobody in that reality of the other where you could become mental, indifferent, hate or love!...A filmmaker!


愛の破片 / Love's Debris / Poussi? res d'amour

「我々が声で表現するあらゆるものは、別の人に近づきたいという我々の欲望から生まれている。愛なしに声はありえず、そして歌声こそ至高の愛の表現なのだ」。自身オペラ演出家としても高名な映画作家ヴェルナー・シュレーターが、パリ近郊の中世の修道院に彼の愛する歌手たちを集めた。歌手たちは妻、夫、恋人、子供たち…それぞれの愛する人を連れてやってくる。歌手たちはシュレーターと対話し、やがて愛する人のための歌声が生まれる。 " Everything we express with our voice results from our desire to come closer to another person. There is no voice without love, and the singing voice is the highest possible expression of love, " says the celebrated filmmaker and director of opera, Werner Schroeter. To prove this conviction, Schroeter invited a number of singers to join him at an medieval monastery near Paris. The singers brought their wives, husbands, lovers, children--those whom they love. They converse with Schroeter, and then gradually, the singing voices for their loved ones emerge.
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監督:ヴェルナー・シュレーター
脚本:ヴェルナー・シュレーター、クレール・アルビー
撮影:エルフィ・ミケッシュ
編集:ジュリアン・ロレンツ
録音:ヴァスコ・ピメンタル
出演:アニタ・チェルケッティ、マルタ・モードル、イザベル・ユペール、キャロル・ブーケ
製作:ヴィーランド・シュルツ=カイル、ジャン=ピエール・ベーリー、
クリストフ・メイエール・ヴァイル
製作会社:ガルガンチュア・スクリーン、ステージ・エンターテイメント
提供:シュレンマー・フィルム
フランス、ドイツ/1996/英語、フランス語、イタリア語、ドイツ語
カラー/35mm/120分
Director : Werner Schroeter
Script : Werner Schroeter, Claire Alby
Photography : Elfi Mikesch
Editing : Juliane Lorenz
Sound : Vasco Pimental
Cast : Anita Cerquetti, Martha M單l, Isabelle Huppert, Carole Bouquet
Producer : Wieland Schulz-Keil, Jean-Pierre Bailly, Christoph Meyer-Wiel
Production Company : Gargantua Screen and Stage Entertainment Ltd.
Source : Schlemmer Film GmbH
Hansaring 80, 50670 K嗟n GERMANY
Phone: 49-221-9127510 / Fax: 49-221-9127512
FRANCE, GERMANY / 1996 / English, French, Italian, German / Color / 35mm / 120 min



 




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