10月8日 Oct. 8 (Wed.)
小川プロを体験した作家たちAfter Ogawa Productions
Publications / index / Japanese Documentary

草とり草紙

A Grasscutter's Tale

(20k)

製作:波多野ゆき枝
監督:福田克彦
撮影:瓜生敏彦、福田克彦
ナレーション:清水絋治
音楽:小向京子
題字:石毛博道
整音:浅沼幸一
写真・絵:波多野ゆき枝
1985年/カラー/8ミリ(上映16ミリ)/82分

Producer : Hatano Yukie
Director : Fukuda Katsuhiko
Photography : Uriu Toshihiko, Fukuda Katsuhiko
Narrator : Shimizu Koji
Music : Komukai Kyoko
Titles : Ishige Hiromichi
Sound Editor : Asanuma Yukikazu
Photo, Drawing : Hatano Yukie
1985 / Color / 16mm (orig. 8mm) / 82 min


明治32年生まれの染谷のバアちゃん。小川紳介が「三里塚」シリーズにおいて描いた空港予定地で農業に従事する一人である。彼女は二期工事に反対し、家族と離れて一人で生活している。作品は彼女自身が話す19の物語によって構成されている。若き日に亡くした息子達の話、かつては床屋をやっていた夫との仕事、彼女の見た奇妙な夢、そして農業開拓として三里塚に入った時、貧しかった子供の頃マッチの火薬を食べる癖があった話など、彼女の農作業を映し出しながらも彼女自身の記憶と夢と現実を、嘆きとも教訓話とも見えるように構成してゆく。激しい「三里塚」シリーズとは異なった美しい小品であり、小川の『牧野物語・養蚕編』の延長線上にあるが、日本のドキュメンタリーがその対象を社会や共同体からより個人へと方向転換し始めたことを示す興味深い作品である。8mmで撮影されテレシネを経て16mmにキネコされている。監督の福田克彦は『日本解放戦線・三里塚』以降、三里塚シリーズで小川の助監督を務め、78年にフリーとなって三里塚に移住、8mmで本作を含む数本の作品を発表した。 Grandma Someya was born in Meiji 32 [1899]. She was one of the people farming the land that was set aside for the construction of Narita airport, as shown in Ogawa Shinsuke's Sanrizuka series. She opposed the planned second phase of the air-port and split with her family, so now she lives alone. The film is made up of nineteen stories told in Grandma Someya's own words: the story of her sons who have passed away; of her husband who was a barber; of a strange dream; of the time she first came to Sanrizuka to cultivate new fields; of how she once ate only matches when she was a child, and so on. As the camera follows Grandma Someya going about her farm work, these personal memories, dreams, and realities take on the form of a series of lamentations or exemplary tales. Unlike the violent Sanrizuka series, this is a modest and beautiful film: an extension of Ogawa's style in Magino Story--Raising Silkworms (1977), and a fascinating illustration of the start of a shift in the object of Japanese documentary away from society and community and towards the personal. The film was shot on 8mm and blown up to 16mm. The director, Fukuda Katsuhiko, worked as assistant director to Ogawa Shinsuke on all the Sanrizuka series from Winter in Narita ( " Nihon kaiho sensen--Sanrizuka, " 1977) onwards. In 1978 he became an independent director and moved to Sanrizuka, where he has produced numerous films, mostly in 8mm.



 




Yamagata International Documentary Film Festival Organizing Committee