10月12日 Oct. 12 (Sun.)
親子のためのプログラムFor Family Viewing
Publications / index / Japanese Documentary

鳥山先生と子どもたちの1ヶ月
授業・からだといのちと食べ物と


One Month with Ms. Toriyama and Children

(19k)

グループ現代作品
製作:小泉修吉
演出:四宮鉄男
撮影:岩田まき子
録音:本間喜美雄
撮影助手:飯野淳、小原信之、田村圭三
録音助手:小菅義照、入谷勝、武田正人
編集助手:岡良徳
写真提供:大木茂
1985/カラー/16ミリ/140分

Production Company : Group Gendai Inc
Producer : Koizumi Shukichi
Director : Shinomiya Tetsuo
Photography : Iwata Makiko
Sound : Honma Kimio
Camera Assistants : Iino Atsushi, Ohara Nobuyuki,
Tamura Keizo Sound Assistants : Kosuge Yoshiteru,
Iritani Masaru, Takeda Masato
Assistant Editor :
Oka Yoshinori Photo Source : Oki Shigeru
1985 / Color / 16mm / 140 min


かつて林竹二先生による「授業」をシリーズとしてフィルムで記録し続けてきた「グループ現代」の小泉修吉と四宮鉄男は、今回鳥山敏子先生の授業を撮影する。中野区立桃園第二小学校4年3組では鳥山敏子先生による授業「からだといのちと食べものと」が進められている。まずは大根がなぜ歪んで成長したかと言うこと、人間が一日に出すオシッコの量についてなど、授業は日を重ねるに従って核心へと近づいてゆく。ある日の午前中、授業で生徒たちはみんなで「豚」になる。この鳥山先生の授業の大きな特徴は子どもたち自身が「〜になる」というイメージによってそれぞれへの理解を促すのである。「豚」になった子供たちは誕生から交尾まで、全員四つん這いになって教室の中で生きてみるのである。そして午後。鳥山先生は一匹の解体された豚を教室に持ち込んだ。歓声を上げる子もいれば、かわいそうだと泣き出したりする子もいる。しかし先生が豚の体の内部について人間と比較しながら説明を始めると子供たちの興味は移ってゆく。豚の腸や膀胱は以前のオシッコの話ともつながるのである。幾つかの授業の積み重ねがこの一見大胆に見える豚の解体授業を支えていることを我々は理解する。鳥山先生の授業は後半、産卵後のメスがオスを食うカマキリなどへも話が及び、子供たちはカマキリになってみるのである。カメラは子供たちの中に入り込んで撮影しているが子供たちはそれを意識することは全くなく、授業よりも子供たちの反応が重視されていることは歴然としている。 Koizumi Shukichi and Shinomiya Tetsuo, from Group Gendai which documented Hayashi Takeji's Class ( " Jugyo " ) in a series of films, now turn their cameras on a class taught by Ms. Toriyama Toshiko. Ms. Toriyama Toshiko teaches her class, " Body, life and food, " to fourthgraders in homeroom number three at Momozono Daini Public Elementary School in Nakano Ward. Every day, her class comes to the core of a new issue, questioning, for instance, why Japanese radish grow warped, or how much urine a human being produces in a day. One morning, all of the children become " pigs. " Ms. Toriyama's class is distinctive for encouraging students to learn by " becoming. " As " pigs, " the children try to live a pig's life, from birth to copulation, crawling along the floor on all fours. In the afternoon, Ms. Toriyama brings a dissected pig into the classroom. Some children shout with joy, some cry with pity. When the teacher starts to explain the body's innards by comparing it with that of a human being, however, the children are drawn in: the intestines and bladder tie in with the previous class discussion of urine, and we understand that it takes several classes to build up to this daring class featuring a dissected pig. Ms. Toriyama then brings in a story about the female praying mantis (who, after breeding, eats the male), and the children try becoming praying mantises. The children pay no attention to the camera among them. It is clear that the film's focus is not on the class but on the children's responses.



 




Yamagata International Documentary Film Festival Organizing Committee