10月11日 Oct. 11 (Sat.)
個人映画の諸相Personal Documentaries
Publications / index / Japanese Documentary

六本木の廃墟

Ruins of Roppongi

(16k)

監督・撮影:関根博之
1992/カラー/8ミリ/55分

Director, Photography : Sekine Hiroyuki
1992 / Color / 8mm / 55 min


1989年、個人映画作家の関根はしばらく作品を発表していなかったが、偶然通りかかった廃墟の前で久々に作品にとりかかる決心をした。それらは『Tokyo Sanpo』シリーズとして作品化されてゆく。そして徐々に廃墟に惹かれはじめた彼は、東京を中心に大都市に取り残された廃墟ばかりを撮影対象にするようになった。こうして再び製作作品が増えはじめ、1992年度の個人映画の傑作ともいわれる『六本木の廃墟』ではフィリピン大使館跡を撮りながら、そこに残されたかつての住人の痕跡をキャノンのシングル8カメラ518SVの機能を使いつつフィルムに収める。割れたガラス、残された古い椅子、そして16ミリフィルムの発見がこの作品を豊かにした。『U・O』とは未確認物体(Unidentified Object)のことである。府中市浅間町の米軍基地跡。野ざらしのレーダーとそれを取りまく緑。捨てられたレーダーが一体何を捉えるのかという想像力をモチーフに、関根はこの廃墟に浸入した。広い敷地には工場、倉庫、事務所、マーケット、宿舎などが点在し、いまでは緑と共生しているかのようである。関根は自身による映写と解説を常に上映会場で行いながら各地のギャラリーや美術館での個展を行ってきたこともあって、徐々に「廃墟映画」は関根の代名詞となり、いまでは個人映画の一つのジャンルとも言えるようになってきた。

In 1989, it had been quite some time since independent filmmaker Sekine Hiroyuki had produced a film. But as he passed in front of some ruins one day, he decided to break that silence with a new work. This became the series Tokyo Walk ( " Tokyo Sanpo " ). Having formed a gradual attachment to the ruins left stranded in the middle of Tokyo and other big cities, Sekine decided to make such ruins the subject of his films. Thus he started to produce films again. In Ruins of Roppongi, acclaimed as masterpiece of independent film, Sekine uses a Canon single 8 camera 518SV to film vestiges of old residences left on the site of the old Philippine Embassy. Broken glass, old abandoned chairs, and the discovery of 16mm film enriches this work.

U. O. stands for " Unidentified Object " . The film is shot on the site of the old US base in Sengen-cho, Fuchu City, with its weather-beaten radars and surrounding greenery. Sekine intrudes on these ruins, using the imaginative motif of what the discarded radars might still pick up. Factories, warehouses, offices, markets and dormitories dot the large piece of land, coexisting with the surrounding greenery.

Sekine has held exhibitions of these works at galleries and museums in various areas, screening and explaining the movies himself. Gradually these efforts established " Ruins Film " as Sekine's signature style, a style that can be defined as its own genre of independent film.



 




Yamagata International Documentary Film Festival Organizing Committee