自然への畏敬
Reverence for Nature
Publications / index / Japanese Documentary

光りの島

Island of Light

(13k)

製作:UMI映画
制作・監督・脚本・編集:大重潤一郎
撮影:堀田泰寛
録音:市川文武
協力:田中穣、海老原英機、
池内昌也、比嘉幸夫、上地観光、RBC、JSP、ITEX
出演:上条恒彦
1996/カラー/16ミリ/60分

Production Company : UMI Eiga
Producer, Director,Scriptwriter : Oshige Jun 'ichiro
Photography : Hotta Yasuhiro
Sound : Ichikawa Fumitake
Assistance : Tanaka Minoru, Ebihara Hideki, Ikeuchi
Masaya, Higa Yukio, Uechi Kanko, RBC, JSP, ITEX
Appearance : Kamijo Tsunehiko
1996 / Color / 16mm / 60 min


自主製作の劇映画『黒神』や、大島渚が牧野村の小川紳介を訪れた記録『小川プロ訪問記』で知られる大重潤一郎。1983年沖縄の島々を巡っていた大重は一つの無人島と出会った。そして島が発する巨大な気配をそのまま映像に捉えようとする。神戸在住の大重は阪神淡路大震災に遭遇、自然や生命の尊厳を直感し今まで自主的に撮りためていたフィルムを編集。失われてしまった焼成土器の再現を記録した『風の島』と並行して『光りの島』を完成させることになった。そのモチーフはかつて母親が大重に語った一言による。この作品で大重は具体的なテーマについての探求や調査を行う訳ではない。これはグローバルな自然について、あるいは彼自身の自然に対する意識を、その珊瑚礁の島から受ける見えざる「気」を取り込もうとしているのだ。冒頭、映画は水中からいきなり現れる裸体の男から始まる。それは上条恒彦によって演じられているが、大重自身であることを誰も疑わない。時々画面に登場する上条恒彦は視線であるのみで、決して行動を起こすわけではない。そして映像には、このありふれた南海の孤島にかつて住んでいたと想定される人々の残音であるかのように、失われた文明の声として都会の公園で遊ぶ子供たちの声や、沖縄の民族音楽からサキソフォーンのソロまでが重ねられてゆくのである。そして観客はこの自然の映像を通して大重の私的記憶に結論が無いことを知る。 Oshige Jun 'ichiro is known for his independent production Kurokami ( " Kurokami, " 1970) and for his documentation of Oshima Nagisa's visit to Ogawa Shinsuke at a small ranching village in A Visit to Ogawa Productions ( " Ogawa puro homonki, " 1981). A resident of Kobe, Oshige lived through the Great Hanshin-Awaji Earthquake, experiencing firsthand the forceful majesty of " Nature " and of life. Whilst touring some Okinawan islands in 1983, he came across one that was unpopulated. Oshige then tried to capture on film the awesome feeling that the island generated. Editing independently shot footage, he completed two films, Island of Wind ( " Kaze no shima " ), where he documents the restoration of earthenware relics, and Island of Light. The latter film's motif centers around something that Oshige's mother once told him. Indeed, this piece is not one in which Oshige investigates or explores a tangible subject, but rather one about a global Nature, one that tries to grab hold of the director's own attitudes towards nature and of the invisible " sense " that can be gained from the coral reef. The film begins with the image of a naked man suddenly emerging from out of the water. While that role is played by Kamijo Tsunehiko, no one would doubt that he is actually portraying Oshige himself. Sometimes when Kamijo Tsunehiko appears on the screen, all we see are his eyes; he attempts no action whatsoever. And to parallel the visual track, Oshige gives us what might be the surviving sounds of those people who are thought to have once lived on this typical, now solitary, isle in the southern seas. For the voice of this lost civilization Oshige presents to us the voices of children playing in an urban park, as well as music varying from Okinawan folk songs to saxophone solos. Here, through these images of Nature, the spectator knows that Oshige's personal recollections are infinite.



 




Yamagata International Documentary Film Festival Organizing Committee