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アジア千波万波

「人種のるつぼ」とかつてアメリカ合衆国の文化多元主義を賞賛した表現が、今では時代遅れらしい。ごった煮シチューの代わりに「人種のサラダボウル」、つまり世界各地からの移民が各々の文化の独自性を守り育てながら共存していく理想が、トマトやレタスがそれぞれの味や食感を消されることなく皿に並べられるサラダ料理に例えられる。

アジアというテーマで風土、民族、宗教、歴史文化、政治体制、すべてに及んで多様な、広大な地域を一つの映画祭プログラムで網羅しようとすること自体が無謀な計画なのだから、文化多元主義を掲げざるを得ない。まさしく、アジア各地からの新しいドキュメンタリーを紹介する「アジア千波万波」の一番の特徴は、幅広い多様性にある。24の国や地域から、41本のビデオ作品やフィルム作品を上映するが、多彩な様相のアジアのなかで、土地土地の文化背景とそこに暮らす作家の独自な個性が結びついて生み出された映像がにぎやかに勢ぞろいした。


内戦の傷がようやく癒え始めたカンボジアの底辺に生きる人々、中国国民党軍とともに台湾に渡った男たちの孤独な老後、北京の急速な近代化のなかで青春の花を咲かす田舎娘たち。アジア各地の現在が各作品に息吹いている。

今回、初登場で中央・西アジアのカザフスタン、キルギス、リトアニア、イランから、素朴で力強い、映像の力を信じた珠玉のフィルムがそろった。遊牧民の生活、辺境の村、昔ながらの絨毯織りなどを撮影しながら、各作家の個性的な切り取り方によって豊かなイメージの膨らみが生まれている。ドキュメンタリーというとジャーナリスティックで情報提供的なものを想像する観客は、説明を排した作りに意外な発見をすることでしょう。

対照的に、映像を社会運動の道具として利用するビデオ・アクティヴィズムが各地で力を発揮している。労働運動や人権運動を啓蒙・宣撫する担い手として、ビデオテープが流通される。今回は韓国から長くインディペンデントで製作を続ける2つのグループの作品と、93年・95年のYIDFFコンペティション部門でおなじみのアナンド・パトワルダン監督のビデオ作品、そしてインドの女性運動家たちの作品を紹介するが、メッセージを効果的に伝えていく道具としてのドキュメンタリーの力を通して、現代の情報化社会のなかでの映像の意味を考えさせられる。

一方、情報化の広がりや資本・人の移動は、アジアの定義を地理的に限定することを難しくしてきている。特に移民によって生じるコミュニケーションの問題や外部者の眼差しといったテーマの作品は現代の鋭い社会洞察をともなって意味深い。アメリカのような経済大国との不平等な関係性がアジアからの移民や訪問者の日常生活の各場面に垣間見える。この力関係を映画を通してひっくり返す方法が監督たちによって模索されている。

そしてまた、従来のドキュメンタリーの作り方から自由な、映像表現の新しい試みが各地で生み出されている。視覚効果を意図した実験映像の繊細な映像と音。ポスト・プロダクションの最先端技術を駆使した試み。ドキュメンタリーと語りの効果を考えさせるフェイク・ドキュメンタリーや、ドラマとインタビューの交錯する作品。ドキュメンタリーの撮影や構成の手法を効果的に利用した劇映画、などが最近の映像表現の広がりを代表している。


アジアから噴出するさまざまな題材やスタイル、風景や人間模様が一斉に見られる「アジア千波万波」。サラダボウルのようにお行儀よく並べられたところを食するというよりも、未完成でも可能性の豊かな映像作品の荒々しい波に身を投じ、格闘していただくのが正しい鑑賞法だと提言したい。千波万波のうねりのおかげで、スリリングな旅になることをお祈りいたしております。

藤岡朝子
「アジア千波万波」コーディネーター

 



New Asian Currents

They say that the phrase " melting pot of races, " once so often used to describe the multi-ethnicity of America, is now out of date. Instead of a hotchpotch stew, " salad bowl " is now deemed the correct terminology with which to represent the ideal of immigrants living side by side, as each maintains and fosters their own distinct and unique culture. The image of lettuce, tomatoes, and cucumber tossed uncooked in a bowl supposedly offers an alternative image to that of being helpless in the hands of some super-power chef.

Attempting to represent the entirety of multi-ethnic Asia, a vast region with diverse climate, people, religions, history, and political systems, in one film festival program is a hopeless feat, and so we too have no choice but to take the salad bowl approach. New Asian Currents ' 97 is indeed an amazingly diverse collection of new documentaries from Asia and beyond. 41 films and videos from 24 regions and countries offer a kaleidoscope view of Asia today, standing proudly as products of distinct cultures and unique talents. One look at the list of films on the previous page is enough to verify the vast scope of geography that New Asian Currents covers this year. Not so apparent is the great variety in themes, styles, and functions that these documentaries represent. While some filmmakers opt for a journalistic approach to social issues, others offer a series of lyrical images and sound. 8mm film is used for a personal, confessional grain, while state-of-the-art video equipment in post-production can present an impressive matrix of images and text. Increasing accessibility in the price and quality of the video camera makes it a welcome tool in the world of activism. In terms of style, many works experiment with alternative and imaginative approaches, including free use of fiction, narrative, and humor.

At New Asian Currents, you will find diversity in language and means of communication, landscapes and lifestyles--all direct from the front ranks of Asia today. It is advised, however, that instead of daintily tucking in a napkin under the chin in anticipation of a healthy salad, the way to go about it is to jump into the salad bowl! Scores of unpolished but precious gems will greet you and it will be up to you to see what pleasures can be discovered. With the rough and tumble of A Thousand and Ten Thousand Waves, I wish you a thrilling voyage.

- Fujioka Asako
New Asian Currents coordinator

 



 




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