シンガポール
SINGAPORE
Publications / index / New Asian Currents

美食漫遊

Moveable Feast

監督:ケルヴィン・トン(唐永健)、サンディ・タン(陳善治)、ジャスミン・ウ・キンキア(黄錦佳)
脚本:ケルヴィン・トン(唐永健)
撮影:ルーカス・ジョドーニュ
マリー・ヴァン=ケッツ
編集:ジャスミン・ウ・キンキア(黄錦佳)
音楽・録音:パオロ・ヴィルガス
製作:ケルヴィン・トン(唐永健)
サンディ・タン(陳善治)
提供:マルチストーリー・コンプレックス
トライシクル・フィルムワークス
シンガポール/1996年/英語/カラー/35mm/14分


Director : Kelvin Tong, Sandi Tan, jasmine Ng Kin-kia
Script : Kelvin Tong
Photography : Lucas Jodogne, Mary van Kets
Editing : jasmine Ng Kin-kia
Music, Sound : Paolo Villgas
Producer : Kelvin Tong, Sandi Tan
Source : MULTI-STORY COMPLEX / TRICYCLE FILMWORKS
1007, Lower Delta Road #08-04, 099310 SINGAPORE
Phone: 65-270-4859 / Fax: 65-733-0070 (attn. jasmine Ng)
e-mail: kinkia@pacific.net.com
SINGAPORE /1996 / English / Color / 35mm / 14 min

(3820bytes)
ケルヴィン・トン(唐永健)
Kelvin Tong
サンディ・タン(陳善治)
Sandi Tan
ジャスミン・ウ・キンキア(黄錦佳)
jasmine Ng Kin-kia

シンガポールの主要な新聞ストレイト・タイムズ紙で映画評を書いているサンディ・タンは、現在ニューヨークのコロンビア大学で映画学の修士号を取得中。映像編集者のジャスミン・ウはニューヨーク大学で映画・テレビを選考し、ケルビン・トンはシンガポール国立大学を卒業後、現在シンガポール・ストレイト・タイムズ紙で映画評担当・記者を務める。いずれも25歳のこの三人が、本作品の共同監督である。各々では映画・演劇の製作に携わりながら、3人共同で監督した映画はこれが初めて。三人は現在、奇癖の持ち主についての新しい短篇映画、『The Origin of Species』を準備中。

Sandi Tan, film critic for Singapore's main newspaper, The Strait Times, is now pursuing her Masters in Film at Columbia University, New York. Jasmine Ng, film/video editor, majored in film and TV at New York University and Kelvin Tong graduated from the National University of Singapore and is the current film reviewer/journalist at the Singapore Strait Times. All three, 25, are co-directors for Moveable Feast. This is their first film together, having individually worked on various other film and theater projects. The three are now working on a new short film, The Origin of Species, about people with strange habits.

(13k)


食道楽のある日の行動を追っていくと、食べることをめぐるシンガポールの知られざる快楽の道が発見される。胃袋と心を結ぶ様々な状況や場面を印象的にちりばめ、幸せな気分にしてくれる短篇映画だ。 A day in the gastronomic life of a Singaporean man whose insatiable taste for all kinds of food consumed in all kinds of places leads him to situations both strange and wondrous. The film seeks the hidden emotional intestine that links the stomach to the heart.

取材記事より

…インスピレーションはどこから?と聞いた。
(サンディ・タンさん)と友人たちは、メモについてしまった油のシミを見て、この主題のインスピレーションを得た、という。タンさん(25歳)いわく:「どんな映画にしようか、思いつきを書き出したメモが山のようにあって、その中でいちばん目立っていたのが食事のあとのシミだったんです。」

共同監督のケルビン・トンさんによると、その後3人は食事についての映画でなく、食べることをめぐる儀式性についての映画、多民族国家シンガポールの文化的肖像を作ろう、過去や未来の面々や場所についての作品にしよう、と決めたそうだ。

共同監督のジャスミン・ウさんとケルビン・トンさん(ともに25歳)と一緒に、16ミリのこの作品は昨年の12月の週末をぎっしり2回分利用して撮影された。経費は2500ドルに上った。

インターネットでキャメラマンを募り、ルーカス・ジョドーニュとマリー・ヴァン=ケッツを採用した。トンさんが電話帳で協力してくれるレストランを探し、電話した。

トア・パヨーのニューラッキーレストランには、かきいれ時の日曜日の飲茶ランチ時に撮影させてもらい、10コースの食事までただでごちそうしてもらった。

セレジー・ロードのコーヒー屋はエキストラをすぐ手配してくれた。

ポスト・プロダクション・スタジオで編集の職にあるウさんは、こう振り返る:「おじいさんがたくさん集まってるテーブルに近づいて、映画に出てほしいと頼んだら、すぐに乗ってくれて、即興演技を披露してくれたんです。」

(執筆Carol Leong、4/19/1996,The New Paperより)

From Press Files

... What inspired the film?
(Ms. Sandi Tan) and her friends picked the subject matter, she said, inspired by the food stains on their notes. Ms. Tan, 25, said: " We had a huge bunch of brainstorming notes about what our film would be and staring at us were these food stains. "

Co-director Kelvin Tong says they then decided to make a film not about food, but about the rituals around eating, a cultural portrait of multi-racial Singapore, about faces and places past and present.

With her co-directors Jasmine Ng and Kelvin Tong, both 25, the 16mm movie was shot over two very packed weekends last December. Film Expenses added up to $2,500.

They asked for film cameramen over the Internet and got Lucas Jodogne and Mary Van Kets.

Mr. Tong called restaurants listed in the Yellow Pages for assistance.

One, New Lucky restaurant at Toa Payoh, allowed them to shoot during a profitable Saturday dim sum lunch and even gave them a free 10-course meal.

Another, a Selegie Road kopi tiam, provided extras immediately.

Ms. Ng, an editor at a post-production house, recalls: " We approached a table with lots of old uncles, told them we needed them in our film, and they just jumped right into it and improvised enthusiastically! "
....
(by Carol Leong, From The New Paper, April 19, 1996)



 




Yamagata International Documentary Film Festival Organizing Committee